+1 479 231 4221
Blog

Confidenţialitatea salariilor, încotro?

Autor: Monica Soare, data publicarii: 08 ian 2014

Cu privire la confidenţialitatea salariilor, se spune că este benefică atât pentru angajator cât şi pentru angajat. Asta pentru că discuțiile salariale afectează productivitatea, moralul, iar în cazul poziţiilor înalte, unii vor avea impresia că merită mai mult decât primesc. Chiar şi pentru companii, dezvăluirea politicilor de salarizare pot distruge imaginea acesteia. În cazul în care doi angajaţi, pe aceeasi poziţie au salariile diferite, înseamnă că în spatele acestui fapt există o regulă sau o formula fixă de calcul. Pentru a preveni posibile drame la locul de muncă, se practică semnarea unei clauze de confidenţialitate, care pare a pierde teren în faţa politicilor de transparenţă.

În momentul de faţă,  în România, majoritatea salariilor de pe piaţă sunt confidenţiale, în afara celor din domeniul public sau în cazul poziţiilor foarte înalte. Cu toate astea auzim promovându-se o politică a transparenţei în companii atât din punct de vedere al practicilor de management cât şi al performanţelor financiare.

Ce credeţi că s-ar întâmpla dacă unele companii private ar publica salariile angajaţilor săi? Oare celelalte companii ar fi deschise către o astfel de politică? Sau din contra companiile nu vor fi pregătite pentru a gestiona o politică deschisă când vine vorba de treburile interne.

Un Start-Up american, pe nume Buffer a publicat online, informaţiile referitoare la salarile fiecărui angajat din companie. Mai mult, Buffer a publicat până şi schema de salarizare care ţine cont de nivelul poziţiei, experienţă şi senioritate, funcţionând după formula:

Venitul = nivelul jobului x experienţa x senioritate + locaţie

          CEO-ul Joel Gascoigne, speră ca prin această acţiune să vină în ajutorul altor companii atunci când se gândesc la modul de a calcula şi de a decide nivelul salariilor. Totodată el speră că acest gest va stârni o dezbatere publică şi va deschide interesul companiilor faţă de o astfel de practică.

Această iniţiativă este o parte a unei strategii ample de apropiere faţă de comunitate şi de management transparent. Pe langă faptul că postează lunar informaţiile despre salariile angajaţilor, aceştia promovează o transparenţă şi în interiorul companiei prin nesecretizarea mailurilor între angajaţi. Ultimul venit în companie are acces la schimbul de mailuri dintre managerii de departamente sau chiar ale CEO-ului.

Prin crearea unei formule transparente şi compensaţii peste media pieţei, Buffer încercă să creeze un sentiment de loialitate din partea angajaţilor. Asta pentru că şi în Statele Unite în domeniul IT angajaţii migrează între joburi, iar cei de la  Buffer încercă să construiască o cultură pe care angajaţii să şi-o dorească.

Rareori se întămplă ca un Start-up să îşi facă vocea auzită sau chiar să dicteze trenduri de conduită pe piaţă, cei de la Buffer vin cu un aer proaspăt, cu lideri inovativi care conştientizează importanţa creării unei culturi a transparenţei, a unui management echitabil şi de ce nu găsirea unor strategii noi de păstrare în companie a oamenilor valoroşi.

La un nivel fundamental, deschiderea este mult mai echitabilă decât secretizarea atât în viaţa de zi cu zi cât şi în business. Modelul Bufeer nu este o premieră în publicarea salariilor sau a formulelor de calcul, dar aceştia bucurându-se de o publicitate considerabilă au reuşit să atragă atenţia opiniei publice asupra acestui subiect. Poate la nivel macro au ruşit să spargă gheaţa, dar cu excepţia companiilor flexibile sunt puţine şanse ca acest model să schimbe obiceiuri de management atât de vechi precum confidenţialitatea salariilor.



Testimoniale

"M-am simțit bine în timpul interviului, așa cum nu m-am mai simțit de multă vreme. Mi-a plăcut deschiderea recruiterului și faptul că am primit feedback în timpul conversației telefonice."

Candidat implicat în procesul de recrutare

„Trainer comunicativ, deschis, pregătit atât în ceea ce privește partea teoretică cât și cea practică.
Training bine structurat.”

Elena Mihai, Banca Transilvania

„Îmi place foarte mult Monica atât ca persoană cât și ca trainer, face totul să pară ușor și amuzant.
Trainingul a fost unul productiv, am învățat foarte multe, mi-a plăcut atmosfera destinsă și interactivă”

Mirela Atudorei, Transylvania College

Like us on Facebook

Nume:
Email:
Companie:
Functie:
 

 

 

 

Telefon: +1 479 231 4221  

 

Adresa: Str. Macesului nr. 56i,
Cluj-Napoca, jud. Cluj
© 2021 Artwin Consulting - firma de consultanta resurse umane, training si coaching